Wednesday 23 January 2019

PENCEMARAN UDARA

Pencemaran udara

Punca- punca kepada pencemaran udara termasuk perlepasan asap dari ekzos kenderaan , asap dari industri kilang, penggunaan arang batu yang tidak terkawal dan pembakaran di tempat pelupusan. Kesan-kesan pencemaran udara kepada manusia adalah seperti menjejaskan sistem pernafasan manusia. Manusia sukar untuk bernafas dalam keadaan udara yang tercemar kerana udara telah diracuni oleh bahan tercemar dan gas-gas yang tidak diperlukan. Langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengawal pencemaran adalah pengasingan elektrostatik. Alat ini digunkan untuk menarik dan mengasingkan partikel dari udara dan melekat pada dinding cerobong asap kilang.


LANGKAH-LANGKAH MENGATASI PENCEMARAN UDARA
  1. Mengurangi pemakaian bahan bakar fosil terutama yang mengandung asap serta gas-gas polutan lainnya agar tidak mencemarkan lingkungan.
  2. Melakukan penyaringan asap sebelum asap dibuang ke udara dengan cara memasang bahan penyerap polutan atau saringan.
  3. Mengalirkan gas buangan ke dalam air atau dalam lauratan pengikat sebelum dibebaskan ke air. Atau dengan cara penurunan suhu sebelum gas buang ke udara bebas.
  4. Membangun cerobong asap yang cuup tinggi sehingga asap dapat menembus lapisan inversi thermal agar tidak menambah polutan yang tertangkap di atas suatu pemukiman atau kita;
  5. Mengurangi sistem transportasi yang efisien dengan menghemat bahan bakar dan mengurangi angkutan pribadi;
  6. Memperbanyak tanaman hijau di daerah polusi udara tinggi, karena salah satu kegunaan tumbuhan adalah sebagai indikator pencemaran dini, selain sebagai penahan debu dan bahan partikel lain.



DISEDIAKAN OLEH : ARISSA AZIEMA BINTI MAHMOOD (30DIB17F20090

No comments:

Post a Comment