Wednesday 2 January 2019

Definisi Mesra Alam

Definisi mesra alam ialah istillah kelestarian dan pemasaran yang merujuk kepada barang dan perkhidmatan, undang-undang, garis panduan dan dasar yang menuntut dikurangkan, minimun, dan tidak mendatangkan kemudaratan terhadap eko sistem atau alam sekitar. Syarikat-syarikat menggunakan istillah-istillah samar-samar untuk mempromosikan barangan dan perkhidmatan, kadang-kadang dengan tambahan, pensijilan dengan lebih spesifik, seperti ekolabel. Mereka boleh dirujuk sebagai pencucian hijau.

Kepentingan Mesra Alam


  • Kesihatan
  • Faedah
  • Jenis Produk
  • Tanggungjawab
  • Fungsi

Kesihatan - Implikasi penggunaan bahan berasaskan plastik terutama beg plastik bukan sahaja mengancam alm sekitar, malah kesihatan dan ekonomi negara berbanding (beg hijau) yang diperbuat daripada beg kertas. Sebahagian inisiatif penggunaan beg plastik digantikan dengan penggunaan beg mesra alam atau beg hijau.

Faedah - Menggalakkan masyarakat supaya menggunakan bahan mesra alam untuk meningkatkan pelupusan bahan plastik secara sistematik untuk mengelak berlaku pencemaran.

Tanggungjawab - Sebagai pengguna menjadi tanggungjawab untuk menyokong kempen-kempen memelihara dan memulihara alam sekitar.

Fungsi - Menimbulkan kesedaran tentang kepentingan untuk melakukan kitar semula terhadap bahan-bahan seperti kaca, plastik dan kertas. 












Disediakan oleh : Nur Alia Shafiqa Binti Noraswadi
                             (30DIB17F2012)

No comments:

Post a Comment